28/08/2012

Be Mine! 1,2 dan 3


Bab1
Langkah kakinya terhenti bila melihat tubuh kecil yang wajahnya  disembunyi dicelah lutut sambil memeluk kedua belah lutut itu.
“ Fael..”
Wajah itu memandangnya dengan pandangan kosong tanpa bicara atau sautan darinya.
“ Fael..come!” anak kecil berusia 9 tahun itu menggeleng kepala. Air matanya jatuh jua..sebelum berjumpa dengan anak kecil ini dia sudah berjanji  pada diri tidak akan menangis didepan budak itu tapi…dia lemah. Tak berdaya menahan lelehan air mata itu. Di dekatkan dirinya pada tubuh kecil itu lalu diraih dalam pelukanya erat.
“Aunty…”serak suara kecil itu berbunyi dalam pelukanya. “Susshh…aunty  ada sayang”  Tengku Maisara mengusap lembut belakang tubuh anak kecil itu
“Mummy..daddy…diorang tidur kat dalam puas fael kejutkan tapi tak nak bangun” bicara anak kecil itu membuatkan empangan air matanya terus pecah mengalir keluar tanpa dapat ditahan. Semakin erat lagi pelukannya pada tubuh anak kecil itu.
“It’s okay..aunty faham..don’t cry sayang” digosok kepala kecil itu. Tengku Maisara memejam mata kemudian dia menghembus nafas yang berat baginya.  Satu-satunya abang  yang dia ada meninggalkannya buat selamanya. Dia yang sedang  bercuti di Jepun terpaksa balik dengan segera kerana panggilan kecemasan mengatakan abang kesayangnya dan kakak ipar nahas dalam kemalangan jalan raya semasa pulang dari event menyambut ulang tahun syarikat mereka.
“Tengku..Tengku Rashdan dan isterinya Sharifah Safiyyah meninggal ditempat kejadian.” Namun dia pasti mesej terakhir abangnya yang dikirimkan padanya lewat dua hari sebelum kejadian berlaku mengatakan kepadanya “ Sara..kalau apa yang berlaku, Fael dan syarikat keluarga kita tanggungjawab Sara”
“Why? Abang Ras cakap macam nak Sara jaga si Fael jek? “ guraunya tanpa menyedari bahawa mesej itu penuh dengan maksud yang tersirat lagi tersurat.
Dileraikan pelukannya pada tubuh kecil itu kemudian dia memengang wajah kecil putih bersih itu dengan kedua belah tapak tangannya sambil menunduk memandang raut wajah iras abang kandungnya. Lalu dikucup kedua belah pipi mulus itu.
“Mulai dari hari ini dan selamanya..Fael adalah tanggungjawab aunty, Fael hanya ada aunty dan aunty hanya ada fael. Kita saling memerlukan sayang” air matanya mengalir lagi. Terkebil-kebil kelopak mata bulat si kecil itu cuba memahami apa yang dibicarakannya.
“Mummy..daddy?” soal mulut kecil itu.
“ Diorang mahu tidur dan tak mahu kita ganggu sayang. Biar mummy dan daddy tidur selamanya sayang. Kan..Fael ada aunty “ dirangkul semula tubuh kecil itu. mulai dari hari ini, saat ini dan ketika ini  Tengku Rafael  adalah tanggungjawabnya. Tiada siapa dapat mencederai anak sedara kesayangannya  mulai sekarang kerana dia akan melindunginya.
Tengku Maisara mengelap lelehan air mata dengan belakang tangannya. Dia berdiri tegak disisi anak kecil itu.  Tangan kiri  Tengku Rafael diraih dan digengam erat dalam tangan kanannya.
“ Ayuh..sayang kita pergi makan dulu, fael belum makan lagi kan?” anak kecil itu hanya mengangguk kepalanya. Dipimpin tanagan itu berjalan seiringan meninggalkan ruang bilik jenazah itu.  Meninggalkan kenangan lalu.  Meningggalkan  orang yang disayangi dan segala kelukaaan, kesedihan dalam hati. Dia mahu buka buku baru bersama Rafael.

“What? You dah gila ker?” marah Fauzi sambil melempar fail diatas meja sehinggakan fail itu terjatuh kebawah namun fauzi tak peduli. Direnung tajam raut wajah yang dicintainya selama ini. Dia terkejut dengan kedatangan Tengku Maisara dipejabatnya dan bertambah lagi kejutan bila wanita itu memberitahu hubungan mereka harus berakhir begitu sahaja.
“I tak gila Fauzi, I masih lagi waras..dan ini keputusan I.” ditarik nafas panjang, dia perlu tabah untuk berhadapan dengan lelaki yang dicintainya.
“I harap you terima jawapan I dengan hati yang terbuka dan redha..”dia melepas jua nafas itu namun terasa payah..maafkan aku fauzi, Fael lebih berharga lagi dalam hidup aku. Fael perlukan aku berbanding kau, Fauzi.
“Hahaha..” ketawa Fauzi, air mata lelaki jatuh setitik. Tengku Maisara mengetap bibir menahan sakit dihati kerana melihat wajah luka sang kekasih yang terluka dengan keputusan yang dibuatnya.
“Selama tiga belas tahun I mencintai you, Sara..senang you cakap suruh I terima hati yang terbuka dan redha? I need You..i nak you dalam hidup I sebagai isteri I, ibu kepada anak-anak I dan jika umur kita panjang maybe nenek untuk cucu I..so kenapa you buat keputusan yang kejam pada I. Not fair!!!!” bentak Fauzi. Dia memengang  erat bahu tengku Maisara dan merenung wajah itu meminta kasih pada wanita yang sudah lama menghuni dilubuk hatinya.
“I tak akan kahwin dengan mana-mana lelaki percayalah..”
“Bukan itu masalahnya.  Kenapa kita tak boleh kahwin? I boleh anggap fael sebagai anak I, kita jaga dia macam anak kita”
“No..tak sama, Fael akan terluka. I tak nak dia dipinggirkan. Dia akan terasa kalau kita ada anak nanti. I dah  fikir semua itu. so I harap you boleh terima..please..”
“Kenapa I ?kenapa I yang perlu berkorban?”
“Fael kecil lagi Fauzi…dia tak bersalah. I yang salah sebab I nak dia dibesarkan dengan kasih sayang I . I tak nak pinggirkan dia Fauzi..”
“sampai bila?”
“I tak mahu tetapkan masa..bagi I biar Fael membesar dibawah tanggungjawab I . I akan mengambil alih Merak holding dan Rash  Villa hotel  di Cameron”
“you nak pindah ke Pahang?”
“Yes.. I akan bawa Fael ke villa peninggalan arwah papa and mama I disana. I akan besarkan dia disana” dagu Tengku Maisara diusap lembut dengan jemari kasar  fauzi.
“I?”
“I tak kan halang you untuk buat pilihan”
“maksud you?” tengku Maisara menundukkan wajahnya tak sanggup untuk bertentangan mata dengan Fauzi. I love you..
“You boleh kahwin dengan perempuan lain… I “ belum sempat dia menghabiskan bicara Fauzi meletak jari telunjuk kebibirnya. Fauzi terpaksa beralah dengan keputusan Tengku Maisara. Dia terlalu mencintai gadis itu, dia tidak mahu jika dipaksa gadis itu kan terus meninggalkannya untuk selamanya.
“Susshh.. I akan tunggu you. I akan tolong you anytime, bila-bila masa saja you perlukan I pasti I ada depan mata  you” Tengku Maisara tersenyum bahagia. Air matanya mengalir jua mendengar kata tulus itu. begitu dalam cinta fauzi padanya.  Tangan kasar lelaki itu mengesat air matanya dengan senyuman dibibir.
“Nanti apa kata papa and mama you?”
“pandai-pandailah I jawab.”
“mama you mesti ralat”
“tahu pun mama I ralat, I ni lagi  la…” tengku Maisara membalas gengaman tangan Fauzi dengan erat lagi.
“I bukan akan terus di Pahang, syarikat keluarga I kan kat sini so I akan selalu juga berjumpa dengan you.”
“I know it” tengku Maisara yakin yang dia boleh membesarkan Fael dengan baik seperti harapan abang dan kakak iparnya. Abang..sara akan sayang fael lebih dari nyawa Sara.

*************************************
Bab2
Lapan  tahun kemudian…
“Tengku..ada panggilan dari  Puan Muda” mak leha menjerit sambil kepalanya didonggak keatas. Dalam hati tak henti-henti meleteri anak muda itu. Puas dipanggil dah macam kera baru lepas Zoo terjerit-jerit memanggil anak muda itu. MAunya tak terjerit, terlolong, rumah agam ni 3 tingkat. Besar macam muzium, nasib baik bilik TR di tingkat 2, tak lah teruk sangat dia turun naik tangga ke tingkat atas.
“Ye..alah, mak leha cakap kat aunty katakan orang tengah tidur kan senang” anak muda itu merengus sambil merampas gagang telefon dari tangan tua itu. Berlagak betul la budak ber ‘tengku’ ni nak jek aku bagi tongkol kayu ke mulut berbisa itu. Tak hormat orang tua langsung.
“Hello..aunty” mak leha masih lagi menyumpah seranah tengku yang tidak beradap itu. Ucap terima kasih pun tidak. Memang failed pelajaran adap dan akhlak dia kat sekolah tu.
“Sayang..how are you today? “
“Hurmm..fine, aunty?”
“Macam tak nak cakap dengan aunty jek?” TR tersenyum jongket , kepalanya digaru walaupun tidak gatal.
“Taklah..asal aunty tak telefon jek handphone fael kat atas. Orang tengah tidur tau” dia merengek manja dengan aunty Maisara dia jadi seperti budak kecil berusia 9 tahun.  
Dia baru jek tension hal kat sekolah, balik rumah terus dia tidur nak hilangkan beban tension itu tiba-tiba jek suara mak leha melalak macam tarzan pencen nasib baik dia sedar lagi. Kalau tidak  dia nak jek dia sumbat gagang telefon dalam mulut besar mak leha tu.
“Aunty telefon la..Fael tak angkat. Aunty risau so telefon rumah la..”
“Mesti pihak sekolah telefon aunty kan” dia dah tahu pasti berita dia menumbuk anak pegawai daerah itu  menjadi isu. Pihak sekolah memang tak berani menahan atau mendendanya kerana auntynya orang kuat YDP PIBG sekolah itu. Aunty banyak memberi sumbangan pada sekolah itu. Namun isu itu pasti jua dilaporkan untuk makluman aunty.
“Why?” suram jek suara aunty macam kecewa dengannya.
“ Budak bengap tu yang cari pasal dulu. Dia ingat Fael ni apa?”
“What’s your problem? Cuba Fael bagi tahu aunty?”
“Dia kata Fael ni budak hantu..duduk sorang-sorang, makan sorang-sorang, Fael ada aunty lagi”
Tengku Maisara mengetap bibir. Kesian anak itu, memang betul  sejak tiga tahun kebelakang ini fael makan sorang-sorang dia tiada masa untuk menemani anak sedaranya itu kerana sibuk dengan projek baru di Pulau Pinang.
“Fael..”panggil tengku Maisara dengan nada lembut “Fael terasa ke?”
“Maksud aunty?” TR kerut dahi
“Aunty sekarang ni tak de masa nak teman Fael”
“It’s okay la…Fael tak kisah tapi Fael tak boleh terima bila orang kisah hal Fael. Budak tu tak de otak “ marah TR. Kalau ikutkan tadi mau jek disepak mulut busuk itu. Tak mature langsung budak tu timbul isu macam ni tapi dia jadi bengang time budak tu siap panggil dia anak hantu, duduk rumah hantu.
 Chaittt….banglo atuk aku pun dia kata rumah hantu memang cari nahas dan hari ini memang silap hari bulan perut budak anak pegawai daerah itu jadi guni baja  disepaknya. Senyum TR terjongket lagi bila teringat Farouk menyeringai kesakitan namun tatkala itu Natasya gadis yang sering menjadi tumpuan pelajar lelaki sekolah itu datang menolong Farouk. Terus  senyumannya mati. Tajam saja matanya merenung wajah Natasya disaat itu. Hati lelakinya juga tertawan dengan kecantikkan gadis itu. Mata lelaki selalu nak lihat yang cantik….
“Fael…minggu depan aunty balik ye..”
“Okay..” selepas berbual dengan aunty Maisara dia terus naik ke tingkat atas untuk ke biliknya semula. Dihempas tubuhnya ke tilam, matanya memandang kosong siling bercorak bunga itu. Betul…dia boring dengan kehidupannya, selama lapan tahun dia seolah-olah hidup sendirian. Dia tak nafikan yang aunty Maisara memenuhi segala kemahuannya namun dia tetap kesunyian…kalaulah mummy dan daddy masih ada tentu dia tak rasa sunyi macam sekarang.
Dia bingkas bangun dari pembaringannya kemudian dia melangkah kaki meninggalkan bilik untuk turun ke bawah. Lapar.. balik sekolah terus dia memerap dalam bilik. Bukan mak leha tak panggilnya turun makan tetapi dia malas…tak de mood.
“Mak leha..orang lapar, cepat hidangkan makanan” dia sudah terjerit di meja makan yang besar itu. Terkocoh-kocoh mak leha datang  ke meja makan itu.
“Kejap..Mak leha panaskan  makanan dulu “dia hanya mengangguk sambil mencebik mulut. Hish..budak ni nak mengadap rezeki pun muka macam kalah judi jek. Habisla kalau Zara nak hidup disini. Nak berdepan dengan Tengku Rafael  atau TR yang banyak kerenah dan sombong ni.  Teruk zara..tapi mana dia nak Zara tinggal melainkan di sini kerana dia pun bekerja di sini. Tidur di sini. Makan minum di sini, pendek kata di sini tempat tinggalnya  sejak sepuluh tahun.
“Apa yang di menungkan Mak leha..orang dah lapar takut kepala Mak leha orang baham..”Mak leha mengusap dada sambil beristighfar panjang. Dijeling TR yang bergendang di meja makan yang besar itu. Pantas mak leha melangkah ke dapur basah untuk menyiapkan makanan.
 Teringat Zara, anak sedaranya yang  baru kematian kakak ipar dua bulan yang lalu. Abangnya atau ayah si Zara
“Mak leha!!! “ terkejut dia bila suara TR terjerit diruang makan. Cepat-cepat Mak leha membawa mangkuk yang berisi  roaster chicken , chicken curry  dan chicken soup yang masih berasap  ke ruang meja makan. TR tak suka makan pedas.TR melihat hidangan bertemakan ayam.  
Makanan yang dihidangkan kepada TR semuanya berpandukan jadual yang diberi Tengku Maisara mengikut selera TR. Aku yang tak pandai masak western food terpaksa membeli buku resepi masakan barat itu. Itu satu hal, hal yang kedua pulak berbelit lidah aku menyebut makanan si TR tu makan, kalau  setakat speghetty dan macaroni boleh tahan ini dengan roasternya kan senang sebut bakar jek.
“Hurmm..masak guna dapur arang ke?” perli TR namun bukan senda gurauan. Wajah anak muka itu selalu serius tiada senyuman malah ucap terima kasih pun tak pernah. Kut iya pun..hormat la aku ni sebagai orang tua..huh!! berbeza  dengan Zara. Anak itu manis dipandang mata.
 TR menarik pinggan yang sudah di isi nasi oleh Mak Leha dekat dengannya. Mak leha ke dapur pulak untuk mengambil sayur campur dan pencuci mulut kemudian dia meletakkan di meja makan itu. TR yang sedang enak menyuap suapan itu tidak mempedulikannya. Dia mahu menanya TR terlebih dahulu, namun dia teragak-agak untuk memulakan soalan itu.
“Tengku..kalau Mak leha Tanya sikit boleh” dia pulak yang perlu merendah suara untuk berbicara dengan anak muda itu.
“Hurmm..” TR mengangkat wajahnya, di jeling Mak Leha yang masih berdiri disebelahnya.
“Kalau  rumah ni tambah lagi penghuninya, Tengku kisah tak?” suapan nasinya terhenti. Dipandang Mak leha 30 darjah.  “Nak tambah pekerja lagi ke?”
“Boleh dikatakan macam tu la..”
“Tak yah…cukup jek Mak Leha, Pak Aziz dan pak leh kat banglo ne. Buat menyemak jek ramai-ramai. Lagipun Mak Leha, orang dah biasa hidup sunyi , jadi orang tak nak la ramai-ramai ni” bohongnya. Biasa hidup sunyi? Bukan biasa..tapi terbiasa hidup sunyi.
“Saja Mak Leha Tanya..”menyampah betul la aku dengan budak muda ni. Budi bahasa memang dah merugikan iklan “budi bahasa budaya kita” itu belum lagi rukun Negara yang kelima ‘kesopanan dan kesusilaan’. Huh!!! Tanya sikit jawabnya macam tembak dengan peluru hujan jek..tak bagi peluang kut iya pun..hormat la sikit.
Aku jek yang selalu ingatkan  hormat orang tua walhal dia yang patut ingat dalam diri hormat orang tua. Apalah yang di manja sangat Tengku Maisara sampai tak beradap langsung dengan orang tua.  Kalau disbanding dengan Zara huii…jauh sekali macam langit dengan  kerak bumi.
TR meneruskan suapannya semula. Tak nak rumah agam  ni jadi tumpuan, dia sudah biasa sendirian. Cukup pak leh yang kadang-kala datang bersihkan taman  dan kebun di belakang rumah banglo 3 tingkat ini, Pak Aziz sebagai pemandu yang hanya menghantarnya kemana sahaja yang ingin dia pergi dan Mak leha  yang menguruskan perihal dalam rumah ini.
Kalau mahu pekerja lagi untuk apa? Aku bukannya rajin buat semak..aku dah besar. Nak urus makan minum aku sorang jek. Itu pun kalau aunty balik ke sini. Ke..nak buat peneman untuk bermain dengan aku. Kalau muda tak pe juga buat datangnya lebih tua dari Mak Leha..alahai mau semput jek aku tengok.
“Mak leha..esok orang tak nak cikgu tu datang, boleh Mak leha call dia kata orang tak sihat” arahan TR jelas  didengar dek telinga tua itu walaupun Mak Leha berada di dapur.
“Baik  Tengku..” huh!! senangnya hidup si tengku ni, malas belajar telefon  jek guru tuisyen jangan datang. Hurmm…ini la anak orang berada tak kisah duit membazir bayar khidmat orang tapi tak dimanfaatkan pun..
Tangan Mak Leha masih setia mengelap kaunter  bar yang berada di tengah ruang dapur itu.  Esok  lusa dia boleh la pergi jemput Zara, biar dia mintak tolong Pak Leh tumpangkan dirumahnya dahulu. Lagipun Pak leh tinggal dengan isteri dan dua orang anak perempuannya. Tentu Zara tak kekok sangat.
TR terasa letih..malas dia hendak belajar esok. Baik cancel jek  kelas  fizik, kimia dan mate,dia juga kalau boleh nak cancelkan kelas judo lusa petang. Dia nak tenang diri. Dia tak mahu ke sekolah untuk dua hari ini.
TR menolak kerusi kebelakang dan dia bingkas bangun setelah selesai makan. Dia berjalan ke ruang sisi yang agak lapang dan disitu gelangang tempat dia bermain basketball bila dia rasa hatinya tak tenang.
 Dia termenung untuk seketika kemudian diambil salah satu bola dalam raga besi yang mana menempatkan beberapa biji bola keranjang disitu.  Dia pantas berlari sambil mem’bam’ kan bola itu ke lantai kemudian dia melompat bila sampai ke jaring  untuk shoot bola masuk kedalamnya.
Berulang kali dia melantun bola itu dan situasinya juga sama masuk kedalam jaring basketball itu. Sudah tujuh kali dia masukkan bola dalam gelung jaring itu.
Huh..dia akhirnya terlentang ditengah gelangang basketball itu melepaskan penat. Berombak dadanya turun naik seperti mengepam minyak.
 Natasya…
Adakah kerana Natasya ada disisi Farouk ketika itu yang membuatkan dia bengang..siapa Natasya di hati akU?

********************************************
Bab3
“Acik..rindu Zara kat acik” pelukan dieratkan. Mak leha menepuk lembut bahu anak gadis yang  sebaya dengan TR.
“Acik pun rindu sangat-sangat kat Zara. Tentu Zara letih kan? Meh acik bawakan beg Zara” dia cuba mengambil beg pakaian dari tangan Zara namun ditolak lembut.
“Tak yah, zara kuat lagi..” tengok…budi bahasanya lebih tip top dari si tengku. “ Acik mari dengan sapa?”
“Acik mintak Pak aziz bawakan  kesini jemput Zara tapi kejap lagi kita pergi rumah pak leh dulu ye” Zara kenal dengan Pak aziz dan Pak leh kerana acik selalu ceritakan padanya  bila pulang ke kampong.
“Nape? Tuan rumah yang acik keja tu tak kasi ke Zara tinggal di sana?” langkah mereka diatur bersama meninggalkan stesen bas.
“Tak la..buat sementara waktu ni jek” MaK leha cuba menyangkal  wlhalnya betut apa telahan yang dikatakan Zara.
Dia sudah beritahu Tengku Maisara tentng perihal Zara dan Tengku maisara benarkan tetapi Tengku Rafael jek yang tak benarkan.  Tengku Maisara mahu dia bawa Zara minggu depan ke villa tu kerana Tengku Maisara akan pulang pada minggu itu dan untuk sementara waktu dia perlu minta bantuan pak Leh untuk tumpangkan Zara kerana rumah Pak leh tak jauh dari Vila itu.
Pak aziz membuka bonet kereta sebaik sahaja Nampak mak Leha dan Zara berjalan menuju kearah keretanya.
“Apakhabar Pak aziz?” sapa Zara sebaik sahaja berdepan dengannya. Senyuman anak gadis itu dibalas dengan ramah.
“Alhamdulillah..baik, Zara?” sedap mata tuanya memandang raut wajah putih bersih itu tersenyum manis.  Dia kenal dengan Zara semasa zara berusia 7 tahun lagi, kadang kala Leha akan bawa Zara datang ke vila bila cuti sekolah tetapi sejak mak Zara sakit, Zara sudah lama tidak datang  kalau tak silap dia sudah lapan tahun Zara tak datang ke sini.
“Alhamdulillah..Zara macam ni la”mak leha hanya mengosok bahu zara dengan lembut. Kalau dia ada anak tentu sudah sebesar Zara sekarang.
“Makin besar makin lawa anak sedara kamu , Leha”
“Haa..tengok acik dia la” seloroh Mak Leha. Zara hanya tersenyum. lawa? Hurmm..yelah waktu kecik umur tujuh tahun dulu aku datang ke villa aku kan selalu jek berhingus sekarang aku dah tak  berhingus lagi kalaupun berhingus dah pandai lapkan sendiri.
“Jom..kita pergi makan dulu lepas tu kita pergi ke rumah Pak Leh”
“Tak yah leha, Salleh bagi tahu aku yang isteri dia dah siapkan makanan untuk tengahari ini. Aku pergi hantar kamu dulu sebab lepas ni aku kena hantar Tengku ke Genting sekejap” mak leha mengangguk sahaja.
 Dia sudah tahu, TR beritahunya semalam dan dia juga sudah mintak kebenaran untuk keluar hari ini namun dia menipu TR mengatakan dia ingin melawat isteri Pak Leh.
“Dia  nak berhibur lepas sekolah la tu” Mak leha berbicara sendiri namun didengari Zara yang sedang membantu Pak aziz memasukan beg pakaiannya.
Tengku? Pasti pemilik baru rumahtu, sedangkan yang dia tahu pemilik rumah agam tu sudah lama meninggal dunia dan yang tinggal hanya anak-anaknya. Mungkin anaknya balik menetap dirumah agam itu. Dulu Mak Leha hanya menjaga rumah agam tu tanpa penghuninya kalaupun hanya balik sekali-sekala jek time cuti.
 Dia pernah juga lihat anak pemilik rumah agam tu dengan isteri dan anak lelaki mereka  yang lebih kurang sebayanya. Pastinya cucu pemilik harta ber’aset-aset itu. Namun cerita yang baru diceritakan acik, anak lelaki  pemilik rumah agam  tu sudah meninggal dan sekarang adiknya yang mengambil alih semua aset mereka.
 Hurmmm…memang kaya mereka ni al-maklumlah keturunan tengku, tapi tengku ni bukan pada nama jek yang mewah malah harta yang ditinggalkan nenek moyang diorang tak habis tujuh keturunan makan.
Mereka ada resort, hotel dan syarikat pembinaan. Kalau hotel bukan jek kat Malaysia malah di luar Negara , arab Saudi dan asia tenggara. Semua itu dia tahu dari cerita acik. Hurmmm..memang kaya, tapi kaya harta tak kemana kalau  hati tak kaya..kalau kaya hati makan roti berintikan kaya pun dah rasa nikmat.
“Zara nape tercegat lagi, cepat masuk” lama ke dia mengelamun? Cepat-cepat dia masuk ke dalam perut kereta proton Saga lama.
“Saya ingat tadi nak jek bawa kereta majikan kita Leha, tapi bila fikir-fikir balik takut apa kata Tengku pula kalau Nampak” kata Pak Aziz sambil memandu.
“tak pa Bang Aziz,  kita kena jujur dengan kerja kita” bals mak Leha disebelah.
“Zara akan tinggal dengan kamu ke?”
“Zara dah tak da sesiapa, saya je saudara terdekatnya. Dia dah jadi tanggungjawab saya, lagipun Zara memang dah saya anggap macam anak sendiri walaupun saya tak da anak” Pak Aziz mengangguk faham. Mak Leha sudah lama menjanda . Dia tahu kisah Leha yang kematian suami dan anaknya yang masih berusia 2 bulan dalam kecelakaan jalan raya.
Mak Leha memandang kebelakang melihat Zara yang berpura-pura tidak dengar sambil memandang keluar tingkap kereta.
“Habis? Rumah kat sg. Koyan tu tinggal kat siapa?”
“Tak de siapa la..ingat nak sewakan je”
“Bagus la ada pendapatan untuk pengajian Zara”
“Saya ingat macam tu juga..teringat pasal pengajian Zara. Kalau bang Aziz nak daftar kat sekolah mana ye?
“sekolah dengan Tengku?” rahang bawah Mak leha dah jatuh. Kemudian ditutup semula menelan air liur..No.no… Sekolah tu sekolah elit hanya sesuai untuk orang berada seperti Tengku je
“Rasanya Zara tak sesuai la Bang Aziz,”
“Nape pulak?”
“Mahal yuran pengajiannya” tapi bukan kerana itu yang dia tak mahu Zara bersekolah di situ. Zara budak yang rajin belajar dan berusaha  pasti anak gadis itu boleh Berjaya di sekolah itu tapi…bersekolah dengan Tengku memang azab…
“Kalau saya leha, mintak je tolong Tengku Maisara. Saya rasa Puan tak menolak dia kan pemurah tambahan pulak dengan kita ni yang  lama bekerja di vila tu.”
“Tengok la..” Zara cuba memahami perbualan acik dan Pak Aziz. Sekolah dengan tengku? Mintak bantuan Tengku Maisara? Rasanya Tengku Maisara tu mungkin adik kepada Tengku Rashdan dan ‘ tengku’ pulak  anak Tengku Maisara betul tak?
“Zara sekarang umur berapa?”soal Pak Aziz sambil memandang sekilas di cermin melihat Zara yang duduk dibelakang
“Tujuh belas tahun…”
“Sebaya dengan Tengku la ye” Zara hanya senyum saja pada jawapan Pak Aziz. Siapa Tengku? Lelaki ke perempuan? Atau budaklelaki  sombong yang pernah dia jumpa masa kecil dulu di villa itu?
Pandangan TR jatuh pada raut wajah yang menarik hati lelakinya. Natasya masih tersenyum memandang walaupun tiada senyuman dibalas buat gadis itu.
“Hai…” ucapan ringkas Natasya membuatkan hati lelakinya berbunga riang. Macam mana Natasya boleh berada di amusement park di Genting ni?
“Hai..” langkah kaki Natasya semakin dekat dengannya. “ you buat apa kat sini?”
“Saja..jalan-jalan. Hiburkan hati, you?” Natasya kini berada dekat dengannya. Jelas kelihatan raut wajah cantik itu pada pandangan mata lelakinya.
“Me too…you nak join I tak?” soalnya tanpa senyuman namun dalam hati ada taman yang indah. Natasya tersenyum sambil mengangguk laju.
“You  masih marahkan farouk ke?” soal Natasya sambil berjalan seiringan dengannya. Dia pandang paras cantik itu.
“No..buat ape nak marah benda bodoh macam tu” keras saja jawapanya. Natasya mengukir senyuman sambil memandang paras lelaki kacak itu. Sudah lama hati perempuannya tertaut pada lelaki bernama Tengku Rafael a.k.a TR. Lelaki itu bukan saja kacak tapi punya pakej yang lengkap sebagai prince charming.
“jom..kita main roler coster “ ditarik tangan lelaki itu. TR tersenyum puas dalam hati. Adakah Natasya juga sukakannya?
“You tak kisah ke teman I ?”
“Why? You tak sudi ke?”
“no..You kan teman si bonggok tu?” berkerut dahi Natasya.
“Maksud I kekasih Farouk” TR cuba memancing jawapan. Natasya ketawa kecil. Mulutnya ditutup sopan menahan ketawa. TR tertarik dengan keayuan Natasya disaat itu.
“I just tolong jek..kalau you kena tumbuk dengan farouk pasti I akan tolong you jugak macam I tolong farouk. I’m single bukan teman Farouk atau sesiapa pun.” TR berbunga riang mendengar jawapan yang keluar dari bibir kecil gadis itu. dia ada peluang. Natasya belum dimiliki sesiapa lagi.
“You?”soal Natasya memancingnya kembali.
“I? of course single and available” ada segaris senyuman jua diraut wajah kacak itu. susah sungguh bagi lelaki itu untuk tersenyum namun bila tersenyum wajah itu semakin kacak dengan lesung pipinya di kedua belah pipinya. Hati Natasya tertawan. Tak sia-sia dia memasang rancangan untuk ke sini dan tak rugi dia cuba rapat dengan Farouk untuk memastikan lelaki itu cemburu.
Tangan kanan TR diraihnya dalam gengaman jemarinya. “Can I hold your hand?”
TR hanya mengangguk namun tiada senyuman seperti biasa kedekut senyuman. Namun dalam hati TR suka dengan sikap ramah Natasya, tak payah dia bersusah untuk mengejar gadis itu yang pasti gadis itu sendiri yang datang menyerah. Itulah gaya TR sebenar. Dia tak suka mengejar. Dia juga tak suka mengalah. Dia mahu bila benda yang suka pasti jadi miliknya.

No comments:

Post a Comment