14/03/2015

Be Mine! 41


salam... i'm coming!!  new entry.. try the best untuk episode seterusnya. sibuk dengan kerja and holiday ni manfaatkan sepenuhnya untuk update dis blog ni ..ngeengee

                                                 terbaik bagimu..by siti nurhaliza


Bab 41

Majlis  di rumah Mak Leha  dibuat secara sederhana, pagi  majlis pertunangan selepas Zohor majlis akad nikah. Tr meminta pertolongan Paan dan keluarga kakak Paan untuk mengurus sebelah pihaknya. Menjadi wakil pihaknya datang meminang dan majlis akad nikah.

“Maaf.. saya tak buat majlis yang grand untuk awak” itu saja ucapan yang dia mampu ucapkan untuk bakal suri di hatinya.

“Kehadiran awak pun dah cukup grand” Zara mengenyit mata. Nglup…  Tr rasa nak pengsan. Zara tackle dia. Selalunya gadis itu dingin dan blur je. Sekarang bukan main advance dari dia. Zara sudah memula langkah mengoda hati arjunanya. Dia rasa nak peluk saja zara di saat ini tetapi mereka baru usai majlis pertunangan kalau majlis akad nikah dah lama dia peluk ketat-ketat.

Make up dan baju pengantin Zara ditaja khas oleh D dan Sakinah teman baiknya. D sudah janji kalau Zara akan berkahwin dialah yang akan uruskan semuanya. Zara macam adiknya.

“Za.. kau cantik sangat hari ni” ujar D sebak.

“Hari ni je?” dia mengulum senyuman melihat wajah D. “ Thanks D, kinah sebab korang banyak support aku tak kiralah soal masa, duit ringgit and semangat aku”

“Za..kau nak jadi isteri orang dah”muncung mulut Sakinah seolah menahan rajuk, dipeluk Zara . Tetiba D memeluk belakang Sakinah men’double pelukan kepada Zara. Hakikat sebenar D sudah jatuh hati dengan Sakinah.

“Sayang korang” Sakinah tersentap. Haila..dadanya berdebar bila D memeluk sama.

“ Woi! Lipat, aku bukan muhrim kau tau, jangan lupa kau tu jantan ek” D terus meyekeh kepala Sakinah sehingga tersenget . “ngeee.. sakitlah..”

“Kau tak boleh ke nak damai dengan aku, sekarang ni Zara sudah berteman kau pula ada aku je nak mengadu apa pun masalah kau so cuba berbaik dengan aku” marah D. Sakinah tak pernah pandang dia sebagai lelaki ke? apa dia ingat aku ni Diana? Didie? Aku Zaidi anak Tan sri Zainudin.

“Alah..korang ni, aku nak kahwin hari ni korang bergaduh pulak” Zara mencemik. Saja tunjuk muka tension dengan fiil mereka berdua itu.

“ZA.. pengantin lelaki dah datang” di saat itu dia menjeling keluar terlihat sang arjuna beta segak dengan sut pengantin yang berwarna putih.

Saat dilafaz akad nikah dia melihat wajah tenang itu dengan air mata. Usai akad nikah dia sudah bergelar isteri kepada Tengku Rafael. Disarung cincin bertahtah berlian ke jari manisnya. Disalam tangan yang kini sah disentuhnya. Satu ciuman hinggap di dahinya. Jari-jemari Tr memaut dagunya kemas. Dikedip matanya menerima perlakuan arjuna itu.

++++++++++++++++++++++++

“Zara..awak nak saya panggil sayang ke darling ke honey?”ketawanya terburai. Selepas semua selesai majlis akad nikah. Majis perkahwinan Tr janji nak buat di KL bersama kehadiran aunty Maisara dan keluarga mereka. Mereka meminta diri ke bilik untuk menunaikan solat dan membersih diri.

“Zara lah..buat apa panggil semua tu, awak dah memang sayang saya kan?”

“Zara..sekejap”Tr mengamit tangan menyuruh  Zara datang  kepadanya. Zara menghampiri lelaki yang kini sah bergelar suaminya sekarang. “Boleh saya peluk awak”

Zara tersenyum. Lucu dengan gelagat Tr, macam budak-budak. “peluklah saya kan sudah jadi isteri awak yag sah”

Tr mula rasa gemuruh. Ditelan air liur macam tak lepas. Macam mimpi apa yang berlaku sekarang. Dia dapat berkahwin dengan Zara. Dia memeluk Zara erat. Diusap belakang isteri kesayangannya sekarang.

“Jangan lama-lama, acik dengan saudara-mara tunggu kita kat luar nak basuh periuk belanga”usik Zara ketawa kecil.

Dia melerai pelukan. “Terima kasih sayang”

“Terima kasih abang”usik Zara lagi. Belum sempat Zara melangkah ke pintu bilik untuk keluar tangannya ditarik semula. Jari-jemari Tr memengang wajahnya dikucup bibir gadis itu yang kini miliknya. Zara terkesima. Terkebil-kebil matanya bulat memandang wajah Tr yang melekat di wajahnya kini.

++++++++++++++++++++++++

Tr tersenyum melihat Zara yang cuba melari pandangan darinya. Malu apa yang terjadi tadi. Zara buat-buat menyibukkan diri dengan saudara-mara yang datang.

“Aiii..cik abang kau tu asyik bagi hint je” Sakinah sudah menyiku perutnya. Hint apanya dah lebih dari tu Tr bertindak. Terkejut dia. Tak sangka juga Tr nak memulakan langkah mengodanya dengan ciuman macam tu. Ingatkan pelukan saja. Haiya...azab. macam mana nak buat biasa saja depan Tr nanti.

Selesai semuanya, kebanyakkan  saudara-maranya  sudah pulang ke rumah masing-masing yang tinggal berdekatan. Dia dan acik tak ramai sedara di Penang. Kebanyakkan di Pahang tetapi kebanyakkan di Pahang banyak sudah tiada lagi di dunia ni. Sekarang  tinggal dia, acik dan Tr. Sakinah dan D pun mintak diri sebab D dan Kinah ada tempahan untuk majlis kahwin yang lain di KL.

Dia menolong acik menyimpan pingan-mangkuk di rak semula. Tr pergi meneman Paan dan keluarga kakak Paan balik semula ke hotel tempat mereka menginap sebelum majlis kenduri ini.

“Zara bahagia?” soal acik memandang sisinya.

“Bahagia sangat acik”

“Tengku itu seorang yang pegang janji dia, dulu dia pernah berjanji akan berkahwin dengan Zara dan sekarang dia minta tuntut janjinya pada acik”

“Zara tak tahu apa yang dia suka sangat dengan Zara”ucap zara lemah. Dia bukan wanita  hebat yang boleh dibanggakan Tr. mungkin itu penyebab Tengku MAisara tidak dapat menerimanya sabagai menantu dalam keluarga itu.

“Zara layan Tengku baik-baik. Acik rasa tiada sebab dia suka kan Zara”

“Kerana Allah.. saya suka Zara kerana Dia.” Zara dan Mak Leha terkejut lalu mengalih pandangan kea rah suara itu. mereka tidak sedar kehadiran Tr,senyuman tr menyapa mereka.  “tak payah acik panggil tengku lagi..Fael ja”

“Zara ditakdir hadir kerana Dia. Mengubah hidup saya yang kosong dulu. Acik pun tak suka kan Fael yang dulu” Mak Leha ketawa mengangguk.

“Awak dulu memang teruk kan acik?” Tr datang menghampiri Zara lalu dipercik air basuhan di sinki kea rah Zara.

“Teruk saya pun awak suka kan?” Mak leha tersenyum melihat gelagat mereka berdua.

“Suka kena paksa”

“Paksa tapi rela”

“Rela tak hinginn”

Mak Leha menggeleng kepala mendengar balas-membalas anak menantunya. Mereka serasi begitu

“Tak hinggin tapi mahu”  Tr sudah memeluk belakang Zara. Pantas Zara menyiku perut Tr. dia berlari ke bilik

“Tengok..acik tak hingin tapi mahu, Zara dah bagi hint tu ajak Fael ke bilik” Ek..ena..budak bertuah ni seloroh tak senonoh betul.

“Yelah..pergilah jangan kata acik ni orang tua penyibuk pula” Mak leha saja buat-buat marah.  Sempat Tr berpatah semula meraih tangan tua itu.

“Ampun acik.. maafkan Fael yang dulu”disalam tangan Mak Leha.

“Acik bergurau je nak.. Fael yang terbaik sekarang” diusap kepala Tr. anak muda itu sudah banyak berubah. 

Rajin menolong dia di dapur, solat pun dia lihat Tr selalu saja keluar mengmbil wuduk itu tandanya anak muda itu sudah melekat dengan rukun islam kedua itu.

“Good night acik” tr mengeyit mata.

Mak Leha tersenyum bahagia. Takdir memisahkan mereka dan takdir juga menemukan mereka mungkin itu ujian yang terindah untuk mereka.

++++++++++++++++++++++++++++

“Aikk..dah tidur?” soal Tr. perlahan-lahan dia menghampiri Zara. Tangan Zara yang berinai membuat dia teruja, disentuh lembut. Lalu dikucupnya. “Jangan tipu abang “

“Isshhh… orang letih” Zara berpaling ke arahnya dengan senyuman. Tr merebah tubuhnya ke sisi Zara. Tangannya menompang badannya mengiring mengadap Zara yang kini sah bergelar isterinya.

“Cantik isteri abang..”senyuman Tr semakin lebar sambil jari-jemarinya mengusap helaian anak rambut yang menjuntai di dahi Zara lalu di selit ke telinga Zara. Sudah lama dia impikan saat indah begini tidur bersama 
Zara sambil merenung laman wajah disayanginya.

“Cantik ke?” pipinya mula rasa berdenyut seperti jantungnya. Tr kini ada di depannya merenung wajahnya.
Satu ciuman hinggap di dahinya. “Satu hadiah untuk isteri abang yang cantik”

Tr ketawa kecil, sebenarnya dia sendiri nervous dengan ‘benda alah’ macam ni. Ditambah pulak ‘scene’ begini adalah untuk suami isteri sahaja memang dia tak pernah buat sebelum ini.

“Nak  Zara panggil abang ke?”

“Mestilah dah lama mengidam ni” sengihan arjuna beta itu semakin lebar. “nanti ada banyak lagi zara kena buat untuk abang yang lama mengidam ni”

Zara mengetip pipi Tr “Boleh tahan gatal juga Tengku Rafael ni ye”

Sempat Tr menyambar tangan Zara lalu dibawa ke pinggangnya. “Peluk abang macam ni”

“Ni contoh ke praktikal?” Tr terasa semakin teruja. Zara ada saja soalan buat dia jadi teruja dengan isterinya itu.

“Nak contoh ke praktikal?” soalnya cuba menarik tali.

“Sama je sekarang” satu ciuman lagi di pipinya kemudian di keningnya. “Yang ni pun abang mengidam juga ke?”

Ketawa Tr semakin besar. “ Banyak tau abang mengidam. Jenuh Zara kena tunaikan”

“Wah…nanti hasil mengidamnya Zara sorang je yang kena pikul?”

“Kita sama-sama lah sayang” ditarik Zara ke dalam dakapannya. Terima kasih Tuhan…

“Zara pun  mengidam juga saat macam ni” Tr terus ketawa sambil mengeratkan pelukannya. Perkataan yang selalu bermain di fikirannya kini menjadi kenyataan. Be mine..


++++++++++++++++++++++++++++++

“Fael melampau sekarang!” Tengku Maisara menghempas punggungnya di kerusi baldu dalam bilik pejabatnya. Dia terima panggilan dari keluarga Datuk Musa mengucap tahniah di atas perkahwinan Tr.

“Kenapa you tiba-tiba datang office?”soal fauzi kehairanan. Tetapi jika kedatangan Tengku Maisara naik angin begini dia sudah tahu kenapa dan apa sebabnya.

“Fael! Sebab fael…dia sudah membelakangi I” Tengku Maisara terus melenting. Tahap kemarahannya kini semakin memuncak. Pantas Fauzi mengusap belakang bahu si isteri cuba melenyap segala amarah itu.

“Kenapa dengan Fael?” sengaja dia menyoal walhal  cerita sebenar dia sudah tahu. Sebelum Tr keluar rumah Tr ada menelefonnya.

“Uncle..apapun yang Fael buat nanti tolong kawalkan kemarahan aunty sara, Fael tahu dia sayangkan Fael tapi bagi Fael sedikit ruang untuk mencari kebahagian Fael sendiri”

“Uncle tahu macam mana nak jaga aunty kamu. Eh! macam mana kamu boleh berjumpa Zara semula?”

“Semuanya takdir uncle, Tuhan menguji Fael supaya Fael bersabar.”

“Jangan salahkan aunty”

“Fael cuba tidak salahkan aunty, sebab dalam hati Fael sekarang selalu mengatakan aunty buat semua itu kerana aunty terlalu sayangkan Fael.”

“Baguslah.. uncle harap semuanya selamat” Fauzi hanya  mampu mendiam diri sebelum Tr membuka cerita semuanya kepada Tengku Maisara.

“Dia sudah berkahwin” Fauzi terkejut. Dia Cuma ingat Tr hanya pergi berjumpa Zara sahaja tetapi Tr pergi berjumpa terus berkahwin. Boleh tahan dasyat juga anak sedara Maisara ni. Fael..fael  kenapa gelojoh sangat. Fauzi menyembunyikan senyumannya.

“Dengan siapa?”soal Fauzi membuatkan api kemarahan tengku Maisara membuak semula.

“Dengan Zara Aulia!”

Fauzi terus memeluk bahu  tengku Maisara, seperti memujuk anak kecil. “You tak boleh marah-marah sangat sayang nanti muka you cepat kedut, kalau tidak macam mana kita nak ada baby lagi”

“IShhhhh…you ni, I serius ni. kenapa I boleh tak tahu sejauh itu Fael bertindak. Macam mana dia boleh berjumpa semula dengan Zara?”

“Semunya takdir sayang” bagaikan angin lalu saja Fauzi membalas jawapan tengku Maisara menggunakan jawapan yang Tr berikan padanya sebelum ni.

“Patutlah sebelum ni Fael macam nak marah-marah je dengan I sebab sebelum ni dia sudah tahu hal sebenar. Mesti Mak leha contact dia semula”

“Alah..sudah Sara! Mak leha mana nak tahu nombor telefon Fael. Kenapa you mesti fikirkan benda yang mustahil” marah Fauzi. Tengku Maisara kadang-kala melampau dengan perangainya yang suka berburuk sangka pada orang kebanyakkan.

“You jangan salahkan Mak leha, you sudah lupa apa yang you dah buat dengan keluarga mereka?”

“Semua itu untuk masa depan Fael. You tahu tak keluarga Melinda dah tahu, nelly juga sudah tahu. Macam mana nak teruskan perancangan menjodohkan mereka. I mesti buat sesuatu ”

“Sayang, you suka tak watak jahat dalam sesebuah cerita bila you menonton di televisyen?”

“Nope! Nama pun watak jahat siapa pun tak suka” Tengku Maisara mengerut kening dengan pertanyaan Fauzi. Kemudian suaminya itu ketawa dengan jawapan telus darinya.

“Sekarang you tak ubah seperti watak jahat dalam drama di televisyen. Berlagak, sombong dan suka melenting and then you pulak sekarang ada rancangan jahat nak halang hubungan baik anak sedara you sendiri”

Aduh..sakitnya kena perli dengan suami sendiri. Tetapi betulkah dia seperti watak jahat dalam drama tv?  Bukan..dia bukan jahat, dia Cuma nak yang terbaik dalam hidup Fael dan masa depan Rash Holding itu saja.

Fauzi tersenyum melihat tengku Maisara terkaku dengan sindirannya. Lalu ditarik isterinya dalam pelukan, satu kucupan di kening Tengku Maisara. “Bagi I you sesuai watak bidadari untuk I jangan you tukar jadi perempuan sihir macam tadi menakutkan betul”

“I jahat ke hubby?”

“Hurmmm.. sometime bila melibatkan hal fael, you macam monster. Nasib Mia tak ada kalau tidak malam ni dia tak mahu tidur dengan you”

Tengku Maisara memandang wajah Fauzi. Lelaki itu bagai satu anugerah tuhan untuknya. Adakah ini hadiah untuk dia yang bersabar membesarkan Tr.

“You tengok apa? I still muda kan? Sebab I jarang marah-marah orang”usik fauzi.

Pantas kedua belah tangan Tengku Maisara memengang pipi Fauzi. “You tak menyesal kahwin dengan I yang keras kepala ni?”

“Satu keunikan dan ujian untuk I belajar bersabar dengan sikap you tapi jangan everyday last I cabut lari”gurau Fauzi. Tengku Maisara mengucup pipi suaminya itu. Fauzi tersenyum

“I patut bersyukur sebab ada you kan?”anggukan Fauzi membuatkan Tengku Maisara terus memeluk suaminya itu.


2 comments:

  1. yeeeesssssss... Fael dh khwin ngn Zara....xsbr nk tahu kisah selanjutnya.....besttt sgttttt...TERBAEKLAH...

    ReplyDelete